In English  

SciFest-uutisia

Kuvia tapahtumasta
17.04.2008

Kuvia tapahtumasta laitetaan sivustolle päivittäin. Kuvat löytyvät osiosta Kuvia & palautetta. Lennokilla kuvattua videota löytyy osoitteesta http://picasaweb.google.com/koiravahti/SciFest2008.

Kartta Areenalle
15.04.2008

Kartta Areenalle.



Tapahtumaan ilmoittautuminen on päättynyt
11.04.2008

Hyvä SciFestiin tulija. Tapahtumaan ilmoittautuminen on päättynyt, jotta saamme ennen tapahtuman alkua käsiteltyä ilmoittautumiset. Paikan päällä on mahdollisuus ilmoittautua pajoihin joissa vielä on jäljellä vapaita paikkoja. Paikan päällä on myös runsaasti pajoja jotka eivät vaadi ennakkoilmoittautumista.



SciFestin mediatiedote 9.4.2008!
10.04.2008

SciFest_Tiedote_7.4.08

Työpajan pitäjä!
03.04.2008

Työpajojen pitäjät! Laitamme pajoihin liittyvää informaatiota sähköposteihin viikon 15 alkupuolella.

Lista työpajoista joissa on vapaita paikkoja
02.04.2008

Sivustolle on lisätty sivu, jolla on jatkuvasti päivittyvä lista työpajoista joissa on vielä vapaita paikkoja jäljellä. Listaan pääseen Ohjelma-linkin kautta tai suoraan tästä.

Lisää työpajoja tulossa!
19.03.2008

Kiitos innokkuudestanne, ja pahoittelut, että jälleen osa teistä jäi työpajojen ulkopuolelle. Mutta kärsivällisyyttä, ilmoittautuminen jatkuu keskiviikkona 26.3. klo. 12.00. Pääsiäispupu leipoo meille maittavaa pääsiäishanua, jonka tulos tulee sivuille heti pääsiäisen jälkeen. Hyvää pääsiäistä!

Havaittu ongelmia salasanojen kanssa
18.03.2008

Tänään on havaittu ongelmia salasanojen kanssa. Jos sinulla ilmenee ongelmia tunnuksen, salasanan tai ilmoittautumisen kanssa, ota yhteyttä Antti Okkoseen (aokkone@cs.joensuu.fi).

HUOM! seuraava ilmoittautumiserä alkaa keskiviikkona 19.3.
17.03.2008

Seuraava ilmoittautumiserä alkaa siis keskiviikkona 19.3. klo. 12.00. Tarjolla jälleen loistavia työpajoja kaikille ikäluokille. Seuraa sivuja!

Ohjelma päivittyy nyt päivittäin!
09.03.2008

Seuratkaa ohjelman kehitystä täältä.



Ennakkotietoa työpajoista
21.02.2008

Ennakkotietoa työpajoista tullut. Lue lisää kohdasta työpajat.



HUOM! Työpajoihin ilmoittautumisen UUSI (ja lopullinen) aikataulu!
19.02.2008

Hiihtolomaviikot sotkevat työpajojen kokoamista, joten ilmoittautumisen uusi ja lopullinen aikataulu on seuraava: Ilmoittautuminen alkaa keskiviikkona 12.3. klo. 12.00 ja päättyy tiistaina 8.4.



Teknologiateollisuuden palkinto SciFestille
14.12.2007

Teknologiateollisuus myönsi 95000 euron apurahan SciFestille. Lisää Karjalaisen uutisessa. Teknologiateollisuuden sivuilla on kerrottu myös muut apurahan saajat.



SciFest esillä Tiede- ja teknologiaopetus – osaamista ja hyvinvointia Seminaarissa Tiedekeskus Heurekassa
30.11.2007

Linkki uutiseen: http://www.oph.fi/SubPage.asp?
path=1,443,50585



Opettajien täydennyskoulutusta SciFestissä
08.11.2007

SciFest, ENO-verkkokoulu ja Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto järjestävät yhdessä opettajien täydennyskoulutusta SciFestissä.



Iiksenvaaran koulu vietti Unicef-viikkoa SciFestissa olleen African Village -työpajan innoittamana
30.10.2007

Lue lisää täältä: Viikko Unicefille.pdf



SciFest ja Pohjois-Karjalan alueellinen elokuvayhdistys yhteistyöhön
29.10.2007

SciFest ja Pohjois-Karjalan alueellinen elokuvayhdistys yhteistyöhön.

Ulkoasiainministeriön Kehitysviestinnän yksikkö mukaan SciFestiin.
29.10.2007

Ulkoasiainministeriön Kehitysviestinnän yksikkö mukaan SciFestiin.

Ilmatieteen laitos mukaan SciFestiin
09.10.2007

Ilmatieteen laitos järjestää ilmastonmuutos-työpajan SciFestissä.

ENO verkkokoulu voittoon Roomassa
08.10.2007

ENO-verkkokoulu voitti Roomassa kansainvälisen Global Junior Challenge Awards -palkinnon. Kilpailun tarkoituksena on löytää ja palkita parhaita tieto- ja viestintätekniikan käytänteitä lasten ja nuorten kasvatuksessa. Tähän neljättä kertaa järjestettyyn kilpailuun osallistui kuutisensataa projektia 80 maasta. ENO-verkkokoulu teki historiaa, sillä aiemmin ei suomalainen hanke ole yltänyt voittoon saakka.




Avaruussiirtokunta SciFestissä
02.10.2007

Romanialainen koulu Constanzasta esittelee suunnittelemansa avaruussiirtokunnan SciFestissa. Tämä työ palkittiin viime kesänä Yhdysvaltain avaruusjärjestö NASAn kansainvälisessä suunnittelukilpailussa, jossa suunniteltiin avaruussiirtokuntia.



SciFestin kansainvälistyminen jatkuu!
20.09.2007

Kymmenen maata on vahvistanut osallistumisensa SciFest® 2008:aan. Ryhmät Krotiasta, Kreikasta, Intiasta, Keniasta, Pakistanista, Taiwanista, Romaniasta, Sloveniasta, Somaliasta ja Sri Lankasta varmistaneet tulonsa SciFestiin ja ENO-konferenssiin. Lisää varmistuksia tulossa lähiaikoina.



SciFest esillä Pohjois-Karjalan Radion uutisissa 19.9.
19.09.2007

Pohjois-Karjalan Radio uutisoi SciFestistä aiheella Toisen SciFest-tapahtuman järjestelyt käynnissä.

Abloy, Karjalainen ja InFotonics Center SciFestiin
19.09.2007

Abloy, Karjalainen ja InFotonics Center jälleen isolla panoksella mukana SciFestissä! Työpajoista lisätietoa myöhemmin...

Vieraita Kiinasta
15.08.2007

Yvonne Xu, Fudanin yliopiston (Shanghai, Kiina) Kansainvälisestä yksiköstä tutustui SciFestiin 15.8. Joensuussa.

Työpajojen pitäjien ilmoittautumislomake lisätty!
10.08.2007

Työpajojen pitäjien ilmoittautumislomake on lisätty sivuille!

Tuo omia ideoitasi SciFestiin!
10.08.2007

Tuo omia ideoitasi SciFestiin! SciFestin Idealaatikko on ilmestynyt näille sivuille.

Tullutta palautetta

Koulussa musiikintunneilla ongelmana on se, että opettajan pitäisi tehdä monia asioita yhtä aikaa. Opettajan pitäisi näyttää, missä kohtaa kappaletta ollaan menossa, näyttää tahtia ja tempoa, missä soitetaan ja samalla vielä avustaa kärryiltä pudonneet mukaan sekä näyttää itse, miten joku asia soitetaan. Suurin osa oppilaita ei lue nuotteja, eikä aika riitä niiden opettamiseen niin, että oppilaat tajuaisivat nuoteista soittaa. Jo rytmimerkkien ymmärtäminen on joillekin vaikeaa.

Jamkids-ohjelmassa hyvää oli se, että se oli erittäin selkeä. Oppilaan on tavallista rytmimerkkiä helpompi ymmärtää, että pitemmässä palkissa on pitempi kesto myös sävelessä. Suurin ongelmahan koulussa yhteissoitossa on se, että osa oppilaista ei pysy oikeassa tempossa. (Soittavat siis nopeammin tai hitaammin kuin pitäisi soittaa, eri tahtiin.)

En ole tutustunut ohjelmaanne, joten en tarkkaan tiedä, millaiset toiminnot siinä on, mutta näin musiikinopettajan näkökulmasta ohjelmaa voisi kehittää seuraavasti:

Ohjelmaan voisi ohjelmoida erilaisia koulusoittimia, kuten kitaran (soinnut ja tabulatuuri), basson, koskettimet, rummut ja kanteleen. Soittimet olisivat allekkain ja oppilaat lukisivat omaa riviään kuten partituuria. Ylimpänä kulkisi laulun sanat ja sen alapuolella, mitä mikäkin soitin kyseisessä kohdassa soittaa. Palkki/tummennus kulkisi sitä mukaa, kun kappale etenee. Kitaran osalta, jos soitettaisiin sointuja, soinnut voisivat näkyä kyseisellä kohdalla, jos taas tabulatuuria, niin sitten olisi tabulatuurina. Tällä tavoin kaikki soittavat oppilaat näkisivät kerralla, missä kohtaa ollaan menossa ja niidenkin, jotka ovat pudonneet kärryiltä, olisi helppo päästä uudestaan mukaan.

Opettajan tuntien suunnittelua helpottaisi, jos ohjelmaan olisi ohjelmoitu tiettyjä pohjia esim. kantele, kitaran ja basson tabulatuuri, koskettimet ja rummut. Kun opettaja sitten tekisi sovitusta tunnille johonkin kappaleeseen, hän kirjoittaisi ensin sanat ja sitten hiiren klikkauksella laittaisi näppäilysoittoa varten kuhunkin tabulatuuriin (kantele, kitara, basso) oikeat otteet/sijoittaisi valikosta valmiit soinnut sanojen alle. Tarkoitan siis, että ohjelmassa olisi helppoja ja miksei vaikeampiakin kitarasointuja, joissa otteet näkyisivät. Myös rumpujen komppi kulkisi alhaalla. Eli opettaja voisi siis valita, mitä soittimia eli ohjelman soitinpohjia otetaan mukaan ja sitten klikkailla otteet ja samalla myös eripituiset pallukat kohdalleen. Lisäksi ohjelmassa pitäisi pystyä valitsemaan nopeus, jolla tummennus liikkuu. Eli soiton harjoittelun alkuvaiheessa hitaammin ja sitten, kun homma alkaa sujua, niin kappaletta voisi soittaa nopeammin.

Tällaisia ajatuksia näin alkuun. Kerron vielä vähän itsestäni. Olen siis luokanopettajana Itä-Suomen koulussa ja tällä hetkellä opetan musiikkia 5-7 luokille. Musiikin opetuksesta minulla on kokemuksta luokilta 1-7. Kyselit niistä ATK-taidoista. Olen suorittanut sivuaineena tietokoneavusteisen opetuksen, jossa perehdyttiin opetusohjelmien tekoon tietokoneella. En nyt voi silti sanoa olevani mikään bittinikkari. Mutta varmasti ohjelmassa olisi edellytykset mullistaa koulujen musiikinopetus ja sen suunnittelu.

Kuvia tapahtumasta

1. päivä







2. päivä